‘Wat kan ik in de organisatie doen om mijn school goed draaiend te houden?’, aldus Berrit Bakker, schoolleider van basisschool De Regenboog in Almere Haven. ‘Dat was de vraag waar ik vooral mee bezig was toen ik nadacht over wat onze basisschool nodig heeft in deze hectische tijden van het lerarentekort en veranderingen in de maatschappij. Het inzetten van Skillz United was voor ons echt de ultieme oplossing.’

 

berrit en brian klein

 

Gebruik maken van de middelen die er zijn
‘Ik heb vooral de tijd genomen om goed te denken waar mijn school, de leerlingen maar vooral ook mijn team, behoefte aan hebben. En me verdiept in de middelen die er zijn om ons heen waar we gebruik van kunnen maken’, vertelt Berrit. ‘Het bieden van een rijke schooldag was in eerste instantie het doel, maar ook het team helpen als het gaat om werkdrukverlaging. Door gebruik te maken van verschillende subsidies was er de kans om een externe professional in te huren. We namen contact op met Skilzz United; een professionele partij waarmee ik goede ervaring mee had en toen is het balletje snel gaan rollen.’

Creatief denken, samenwerken en zelfregulering
Skillz United biedt, door middel van een gevarieerd aanbod, professionele begeleiding aan kinderen om te ontdekken waar hun interesses liggen. De werkwijze is gebaseerd op de Skillz; creatief denken, samenwerken en zelfregulering. Deze Skillz stimuleren een ondernemende houding en dragen bij aan de ontwikkeling van het kind. Brian Schimmel, regiomanager  van Skillz United Almere, werd door Berrit benaderd om mee te denken of zij een bijdrage konden leveren op De Regenboog. ‘Natuurlijk stonden wij hiervoor open’, aldus Brian.

‘Deze keuze is echt een gouden match voor ons! De leerlingen hebben een goede band met Brian en zien hem echt als leraar.’

Berrit Bakker – schoolleider basisschool De Regenboog in Almere Haven

De start van samen groeien
Brian vertelt: ‘Tegelijk was deze samenwerking voor ons ook een nieuwe uitdaging. Op dat moment waren wij met name actief in de BSO en nu lag de vraag om ook tijdens de schooltijden te helpen.’ Een goed oriënterend gesprek gaf de basis om samen te denken hoe zij elkaar konden helpen en wat daarvoor nodig was. Het enthousiasme en de wilskracht was hierin leidend. Besloten werd om Brian voor 2 dagen aan te nemen om met zijn aanbod te zorgen voor een rijke schooldag, tijdens schooltijd en na schooltijd. ‘Zo heeft elke leerkracht wekelijks 1,5 uur tijd extra voor de administratie en andere taken waar je vaak al niet aan toekomt. Wat ook helpt om mensen te behouden omdat het de werkdruk verlaagd.’

Onderdeel van ons team
Berrit vertelt: ‘Deze keuze is echt een gouden match voor ons. De leerlingen hebben een goede band met Brian en zien hem echt als leraar. Ook is Brian helemaal opgenomen in ons team en dat zorgt voor een goede samenwerking en verbinding met elkaar.’

Brian zelf is ook helemaal enthousiast: ‘Niets is fijner dan je echt onderdeel bent van een team, zo haal ik nog meer voldoening uit mijn werk. Het leuke is nu dat ik ook een sportles geef aan het hele team. Samen sporten zorgt voor plezier en lekker vitaal blijven. Heel belangrijk in deze tijden. Ook kreeg ik een mooi compliment van een collega voor mijn inzet in een klas waar de groepsdynamiek niet helemaal lekker liep en daarna verbeterde, dat is me echt bijgebleven.’

Verrijking van het onderwijs: tijdens en na schooltijd
Skillz United helpt de school bij het verrijken van het onderwijs. Vooraf worden de thema’s van de school (de methode Blink) besproken en het aanbod hierop aangepast. ‘Bewegend leren is echt wel onze kracht’, geeft Brian aan. ‘Maar we bieden een divers aanbod op het gebied van techniek, sport & spel, knutselen, drama, koken en bakken en nog meer. Deze leuke activiteiten zetten we ook in na schooltijd en er komen steeds meer kinderen op af. Inmiddels zijn er wel 30 a 40 kinderen die na schooltijd langskomen en meedoen. Ze vinden het echt heel erg leuk om op deze manier te leren. We bieden hiermee ook alle kinderen een kans om op een actieve manier te kunnen leren wat ook weer bijdraagt aan kansengelijkheid.’

Dankbaar
Berrit vertelt vol trots hoe blij ze is met deze samenwerking. ‘Het heeft ons nog veel meer gebracht dan waar ik in eerste instantie op hoopte. Het teamgevoel is versterkt, we verrijken ons onderwijs en dragen nog actiever bij aan het bewegend leren en de leerlingen zijn enthousiast. Ik gun andere scholen ook zo’n leuke partner en kan alleen maar het advies geven om ook slim om te gaan met de middelen die er zijn. Neem hier echt de tijd voor en het is het dubbel en dwars waard.’

Brian kan ook alleen maar de samenwerking omarmen. ‘Ook wij zijn gegroeid als externe lesaanbieder en krijgen de kans om zo mee te denken het onderwijs te helpen.’