De inhuur van externe professionals kan ingezet worden op verschillende manieren. Welk scenario je als school kiest, hangt af van de uitdaging die je als school hebt. Hier vind je ter inspiratie vier voorbeelden van scenario's.
Scenario 4: brede talentontwikkeling en rijke schooldag.

 

slotervaart leerlingen

De lessen wordt onder schooltijd gegeven, maar ook naschoolse activiteiten en acitviteiten in de schoolvakanties kunnen bijdragen aan brede talentontwikkeling.

Dit scenario gaat uit van de leerlingen: wat hebben zij nodig zodat al hun talenten worden aangesproken en zij een rijke schooldag hebben. Als leerlingen op een andere manier op hun talenten worden aangesproken, kunnen ze daaruit veel motivatie en zelfvertrouwen putten. Dit leerplezier nemen ze de rest van de dag bij bij de andere (kern)vakken. 

Het laten invullen van vakken door andersgeschoolde professionals kan ook voor leerkrachten meerdere voordelen opleveren:

  • externe professionals hebben meer expertise en ervaring om een bepaald vak(gebied) te geven;
  • het scheelt voor leerkrachten veel tijd om dit vak(gebied) niet te hoeven voorbereiden;
  • leerkrachten kunnen leren van andersgeschoolde professionals om te groeien in dit vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan een lessenserie techniek of digitale geletterdheid waarbij een leerkracht ervaart hoe zulke lessen gegeven kunnen worden;
  • leerkrachten kunnen voor een deel van hun tijd vrijgespeeld worden om zich - in of buiten de klas - te wijden aan andere taken.