HiRO is de lesmethode gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling voor het Primair Onderwijs. 

HiRO is een jaarprogramma gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling voor het Primair Onderwijs (PO). HiRO is ontstaan vanuit Schooljudo.
Onze lesmethode is gebaseerd op ervarend leren. De 7 waarden vanuit de judosport staan in de HiRO lesmethode centraal.

Filosofie vanuit de judosport

  1. Vertrouwen - ‘op elkaar kunnen rekenen’
  2. Samenwerken - ‘elkaar altijd helpen’
  3. Respect - ‘alles en iedereen in hun waarde laten’
  4. Beheersing -  ‘in balans blijven’
  5. Weerbaarheid - ‘sterk staan en volhouden’
  6. Discipline -  ‘doen wat nodig is’
  7. Plezier-  'lachen en veel lol maken'

De opbouw van de lesmethode

Het jaarprogramma start in de Gouden of Zilveren weken van het schooljaar. De lessen worden gegeven door de leerkracht vanaf het digibord. Het jaarprogramma bestaat uit vier fases:

  • Fase 1 & 3: Fundamentele fase
    Deze fasen duren bieden 6 weken. Fase 1 start na de zomervakantie en Fase 3 na de kerstvakantie. Bewegenderwijs ga je aan de slag met de waarden (zie hierbo en) In deze fase staat de groepsvorming centraal. Je sluit deze fase af met een overzicht van de score van jouw groep op de waarden.
  • Fase 2 & 4: Themaweken
    Een lessenreeks van 12 lessen op maat voor jouw groep. Op welke waarden heeft jouw groep nog het meest te leren? 
    In deze fase geef je een vervolg op de groepsrapportages van de aansluitende leerlingvolgsystemen zoals IEP, Zien! en Kindbegrip van ParnasSys.

Leren door te doen

Onze methode is gebaseerd op de leercyclus van leerpsycholoog/pedagoog David Kolb. Centraal staat dat een kind het beste leert door ervaringen op te doen. Dit is de basis voor elke les binnen HiRO. Elke les heeft vier fasen:

  1. Concrete ervaring: wat gebeurt er?

  2. Reflectief observeren: wat heb ik meegemaakt en hoe voel ik me erbij?

  3. Begripsvorming: waarom gebeurde het?

  4. Oefenen: wat doe ik nu?

 

Video

https://vimeo.com/796568193

Wat moet je weten

Burgerschap & persoonlijke ontwikkeling
Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Tijdens schooltijd
In en om de school
Tijdsduur: 1,5 uur
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
Heel schooljaar
Niet nodig
Kerndoelen: 34, 37, 54, 55, 58

Kosten

Prijsvorm: Prijs is afhankelijk van de omvang van de opdracht

Over de aanbieder

Elke dag werken we aan onze missie: op een vernieuwende en speelse manier bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen.