foto2

foto3

 

Jeugdtheatergezelschap BonteHond heeft voor (speciale) basisscholen in Almere het programma KIDD ontwikkeld. Dusty van Bochove, leerkracht en ICC-er op De Heliotroop: ‘Ik kan alleen maar enthousiast zijn dat kunst en cultuur nu ook echt verweven is ons onderwijs en zoveel moois oplevert.’

 

dusty en sandy 

 

Samen ontwikkeld
BonteHond is een professioneel jeugdtheatergezelschap en verzorgt al sinds 2005 beeldend en fysiek theater voor alle leeftijden in theaters en op andere ‘spannende’ plekken. Door de jeugd meer in aanraking te laten komen met kunst en cultuur is het idee voor KIDD ontstaan: samen met een ontwikkelteam van kunstenaars en betrokkenen (ICC-ers) in het onderwijs.  BonteHond is initiatiefnemer en samen met Collage-Almere penvoeder, maar vele Almeerse kunstenaars en kunstinstellingen zijn bij het project betrokken. In 2014 is de pilot gestart met vijf basisscholen waaronder basisschool De Heliotroop in Almere.

Fijne samenwerkingspartner
‘Het is fijn dat we vanaf het begin af aan betrokken zijn’, aldus Dusty. ‘Onze school heeft het profiel Kunst & Cultuur, dus het sloot goed aan om mee te draaien met deze pilot. BonteHond is hierin een fijne samenwerkingspartner voor ons, er is goed contact met de kunstenaars en volop ruimte om mee te denken en feedback te geven waar ook echt wat mee wordt gedaan. Ook worden we echt ontzorgd, doordat alle materialen en benodigde tools voorafgaand aan de les worden opgestuurd. De betrokkenheid en hulp om goed samen te werken is heel groot.'

‘Kunst en onderwijs samen brengen,
dat is ons doel!’

Sandy Pieterse - educatiemaker bij jeugdtheatergezelschap BonteHond in Almere

Passend bij de belevingswereld van kinderen
KIDD is inmiddels geen pilot meer en deze leerlijn biedt kunst- en cultuurlessen aan leerlingen van groep 1 t/m 8. Iedere groep krijgt elk jaar drie masterclasses (inclusief voorbereidende les) en een excursie. Sandy Pieterse, educatiemaker bij BonteHond vertelt: ‘De belevingswereld  en inspiratie van kinderen wordt steeds groter en dat komt vooral in de thematiek tot uiting. De lessen beginnen thematisch bij het klaslokaal, de eigen slaapkamer en de wereld wordt steeds groter door lessen over kunst in de stad en de provincie. Leerlingen leren met kunstogen naar hun eigen omgeving kijken. Op deze manier laten we zien dat kunst en cultuur dichterbij is dan je denkt. En laat dat nu net onze slogan zijn!’

Bijdrage aan kansengelijkheid
Dusty ziet hoe waardevol het is dat school inzet op kunst en cultuur voor de kinderen. ‘Het draagt echt bij aan kansengelijkheid, een thema waarover veel wordt gesproken. Ieder kind krijgt de kans om in aanraking te komen met kunst en cultuur. Je ziet ook dat sommige leerlingen die altijd hoge cijfers halen, soms best even moeten wennen om bezig te zijn met kunst en cultuur en ineens niet "de beste" zijn, terwijl andere kinderen juist nu hun talent kunnen laten zien en erg opvallen. Dat is heel goed voor het vertrouwen. Mooi om te zien dat kinderen elkaar altijd helpen en dit bevordert de onderlinge samenwerking enorm. Dit is echt waar we het voor doen.’

Maatschappelijke thema’s
In voorstellingen en workshops komen ook maatschappelijke thema’s aan de orde om het gesprek hierover aan te gaan. ‘Zo spelen we de maand juni op een voetbalclub in Almere in de voetbalkantine een voorstelling over (vrouwen)emancipatie. Leerlingen uit groep 8 bezoeken deze voorstelling binnen KIDD. Op deze kunnen we op een laagdrempelige manier over deze thema’s praten en kinderen laten nadenken’, aldus Sandy. ‘Kunst en cultuur haalt je uit je comfortzone, stimuleert het creatief proces, zorgt voor flexibiliteit, focus en een goede concentratie. Daarnaast zetten wij ook in op taal, door aandacht te geven aan woorden die niet vanzelfsprekend zijn en dus de woordenschat vergroot. Het sluit dus perfect aan bij het taakonderwijs.'

Uniek cultuurprogramma
Wat goed om te weten, is dat KIDD niet ingezet wordt als werkdrukverlagend programma. De kunstenaar vervangt dus niet de leraar maar staat naast de leraar in de klas om samen de les te verzorgen en daarmee de leraar en kinderen inspireren. Dusty kan deze manier om kunst en cultuur op zijn school in te zetten alleen maar omarmen. ‘Als leraar word ik dus ook geïnspireerd en kan leren om mijn eigen, creatieve draai te geven aan de lessen. Een win-win situatie dus. Voor de kinderen en de docenten. Ik kan echt andere scholen aanraden om KIDD in te zetten om zo kunst en cultuur dichterbij te brengen.'

 

foto1

 

Wil je ECHT weten wat KIDD heeft betekent voor leerlingen? Bekijk dan de prachtige documentaire Magic8. Dit is een ode aan autonomie en geeft het belang van kunsteducatie weer aan de hand van de belevingswereld van 8 kinderen in groep 8 die 8 jaar kunsteducatie hebben gehad.

Tip: deze film is ook een waardevolle invulling voor een studiedag!

Interesse in KIDD en/of de documentaire Magic8?
Neem dan vooral contact op met Sandy Pieterse via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..