Hoe kom je in tijden van lerarentekort van de waan van de dag tot een duurzame samenwerking? Leonie Verweij van De Programmeerschool vertelt hoe zij dat met Hans van Hest van De Droomspiegel heeft aangepakt.
De Programmeerschool werd in 2021 opgericht door Leonie Verweij en Kristel van Reenen. Aanleiding daarvoor was dat Kristels jonge dochters erg geïnteresseerd bleken in programmeren, maar er maar weinig les- en cursusaanbod voorhanden was. Uiteindelijk besloot Kristel haar eigen baan op te zeggen om zelf een organisatie op te zetten met het doel leerlingen vaardigheden bijbrengen rondom Computational Thinking.
Het was niet meer dan logisch om dit samen te doen met Leonie, die jarenlange ervaring heeft als leerkracht, coach en training en een heel duidelijke visie op hoe je het domein van digitale geletterdheid onderwijskundig kunt invullen. Leonie: ‘Voor veel leerkrachten is digitale geletterdheid een lastig domein om zelf in te vullen. Leerkrachten voelen zich er niet altijd competent in en er zijn veel veranderingen in dit domein.’
Leonie Verweij
Kristel van Reenen
De Programmeerschool heeft voor scholen verschillende opties, die gaan van het schoolteam opleiden tot een school volledig ontzorgen met vakdocenten die veelal uit de ICT-wereld afkomstig zijn en die door Leonie pedagogisch opgeleid en begeleid worden. Leonie: ‘Onze inhoudelijke basis staat als een huis. Onze ambitie is echt om de beste leerlijn digitale geletterdheid aan te bieden. Dat doen we nadrukkelijk niet alleen aan de hand van devices, maar juist ook met veel offline lessen. Het gaat om het aanleren van een manier van denken.’
‘Ik kwam in contact met de projectleider van Andersom Almere en zij bracht mij weer in contact met Hans van De Droomspiegel’
Leonie Verweij – De Programmeerschool
Inzet op De Droomspiegel
Aanvankelijk was De Programmeerschool vooral actief in Utrecht, maar mede door de platforms van Andersom ook in Den Haag en Amsterdam, en nu dus in Almere.
Leonie: ‘Ik kwam in contact met de projectleider van Andersom Almere Sabina Kok en zij bracht mij weer in contact met Hans van De Droomspiegel. De school had op dat moment al een scenario waarbij leerlingen vier dagen de basisvakken krijgen en één dag een talentendag. Hans vertelde mij dat hij op dat moment zoveel versnipperde dagen had dat hij er bijna een roostermaker voor nodig had. Toen heb ik gevraagd: “Waar ben je het meest mee geholpen?”’
De Programmeerschool kon op korte termijn beginnen met een programma digitale geletterdheid voor de groepen 7 en 8. Leonie: ‘We zijn begonnen met blokken van halve dagen. Aan deze school kon ik een zeer goede, vaste vakdocent koppelen. Nog meer versnippering en nieuwe gezichten kon je de kinderen niet aandoen. Joris komt uit de IT, maar bleek tijdens een werkervaringstraject echt een natuurtalent voor de klas.'
Duurzame samenwerking
Natuurlijk was Leonie blij De Droomspiegel op korte termijn uit de brand te kunnen helpen, maar het is nog mooier als deze incidentele inzet wordt omgezet in een meer duurzame samenwerking. Leonie: ‘Niet alleen om aan de schoolverplichting te voldoen om digitale geletterdheid aan te bieden, maar vooral zodat kinderen kunnen functioneren in de toenemende digitaliserende maatschappij.’
Ook interesse in een gesprek met Leonie? Kijk op hun profielpagina op Andersom Almere of op hun website.